بهداشت حرفه ای

 

سیر تحول رشته مهندسی بهداشت حرفه­ ای و ایمنی کار

رشته مهندسی بهداشت حرفه­ اي برای اولین بار در ایران در سال1351 با نام «بهداشت صنعتی» در مقطع کارشناسي در انستیتو عالی علوم بیمارستانی که یک مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی بود تاسیس شد . چندی بعد این رشته با عنوان حفاظت صنعتی و بهداشت حرفه­ای در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران راه اندازی شد. این رشته در شورای انقلاب فرهنگی مورد بازنگری قرار گرفت و با نام رشته «بهداشت حرفه­ ای» در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته تعریف گردید. پس از آن به ترتیب در دانشگاه اصفهان، دانشکده حفاظت و بهداشت کار و سایر دانشگاه­های کشور در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری راه اندازی شد.

در اواسط دهه 80 این رشته بازنگری شده و پس از آن پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته در وزارت بهداشت به تصویب رسید. پس از تصویب کارشناسی پیوسته به تدریج پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه­های بزرگ کشور متوقف گردید. در سال 1388، با توجه به ماهيت دروس و اهداف بهداشت حرفه ­اي، عنوان دانشنامه اين رشته رسما از طرف وزارت متبوع به رشته «مهندسي بهداشت حرفه­ اي» تغییر یافت و مدرک دانشنامه فارغ التحصیلان سال 1363 به بعد این رشته با عنوان «مهندسي بهداشت حرفه­ ای» صادر و ارزشیابی می­ گردد.

در سال 1396، متناسب با نیاز صنعت و با توجه به اهداف رشته بهداشت حرفه ای و ماهيت دروس این رشته، علاوه بر تغییراتی که در سرفصل برخی دروس در این رشته ایجاد شد، عنوان رشته نیز رسما از طرف وزارت متبوع از مهندسی بهداشت حرفه ای به «مهندسي بهداشت حرفه ای و ایمنی کار» تغییر یافت.

رسالت و برنامه های راهبردیگروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشکده علوم پزشکي اسفراین:

گروه آموزشی مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار در دانشکده علوم پزشکی اسفراین، فعالیت خود را در سال 1396 همراه با پذیرش دانشجویان رشته مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار در مقطع کارشناسی پیوسته آغاز نمود.

ماموریت گروه: گروه آموزشی مهندسی بهداشت حرفه­ای و ایمنی کار دانشکده علوم پزشکي اسفراین در صدد است با استفاده از آخرين يافته هاي علمي و انجام پژوهش در حيطه ایمنی و بهداشت کار و با تکيه بر ارزش­هايي نظير مشارکت جويي و کيفيت محوري، قانون مداري و همچنين با استفاده از روش­هاي نوين و كارآمد تدريس ضمن ارتقاء توانمندي اعضاء هيئت علمي و کارشناسان با تربيت دانش آموختگانی کارآمد سهمي در اعتلاء ایمنی و بهداشت حرفه­ای و به تبع آن ارتقاء کمی و کیفی سطح سلامت محیط کار ايفا نمايد. از این رو، مهمترين ماموریت گروه مهندسی بهداشت حرفه­اي دانشکده علوم پزشکي اسفراین ، تربیت دانش آموختگانی است که قادرند با پیش بینی، ارزیابی و کنترل عوامل مخاطره زای محیط کار، سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی نیروی کار را در سطح منطقه تا بالاترین سطح ممکن تامین نموده و توسعه دانش بهداشت حرفه­اي را در سطح منطقه­اي و ملی از طريق انجام فعاليت­هاي آموزشي، پژوهشي و خدماتي انجام دهند.

چشم انداز گروه: چشم انداز گروه آموزشی مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشکده علوم پزشکي اسفرایناین است که باتکیه بردانشوفناوریروز و متناسب با وضعیت صنعت کشور، خدماتآموزشیمناسب فراهم نماید و دانش آموختگان توانمند و پیشرو در زمینه مدیریت و اجرای اصول بهداشت و ایمنی کار و آموزش و پژوهش در زمینه این اصول تربیتکند. این گروه بر آن است تا با استفاده از دانش اعضای هیات علمی و تجهیزات آزمایشگاهی گروه به  ارائه خدمات به صنایع منطقه در زمینه مشاوره و خدمات مهندسی بهداشت حرفه ای بپردازد.

 

اهداف فعالیتهای اجرایی گروه:

  1. بهبود همكاري درون بخشي و برون بخشي و ارتباطات منطقه ای، ملی و بين المللي
  2. بازنگري در برنامه­هاي آموزشي گروه
  3. ارتقاء مستمر كيفيت آموزشي
  4. افزايش كمي و كيفي تحقيقات مبتني بر نياز
  5. ارتباط مناسب و هدفمند با ذينفع­ها
  6. تامين نيروي انساني متخصص مورد نياز
  7. مشاركت در اصلاح ساختار ارائه خدمات بهداشت حرفه اي كشور
  8. كمك و مشاركت فعال در تهيه و تدوين استانداردهاي ملي بهداشت؛ ايمني و محيط زيست 
  9. ایفای نقش موثرجهت ارتقاء سطح بهداشت شغلی
  10. شناسائی عملیات و فرایندهای لازم به منظور کنترل آلاینده­ها و مخاطرات 
  11. شناخت و به کارگیری وسایل، تجهیزات سنجش و اندازه­گیری عوامل زیان­آور محیط­های کار
  12. طراحی سیستم های کنترل عوامل مخاطر آمیز محیط کار
  13. آشنائی با روش­های ارزشیابی و مدیریت بهداشت حرفه­ای

توانمندی­های گروه

  1. مشاوره دانشجویان جهت انجام پروژه­ های تحقیقاتی
  2. همکاری و مشاوره با سایر گروه ها و دانشجویان در انجام پروژه­ های مرتبط با گروه
  3. انجام آزمایش­ها و ارایه واحد­های عملی برای دانشجویان
  4. توانایی طراحی و اجرای سیستم­ های کنترل گرمایش، سرمایش و رطوبت
  5. توانایی طراحی و اجرای سیستم­ های تهویه به منظور کنترل آلاینده­ های هوا در محیط­ های صنعتی، معدنی و تونل­ها
  6. توانایی مدل­سازی انتشار آلاینده ­ها، مدل­سازی حریق در اماکن مختلف، انبارها و غیره
  7. توانایی اندازه­ گیری و ارزیابی صدا در محیط­ های کاری
  8. توانایی اندازه­ گیری و ارزیابی روشنایی در محیط­ های کاری
  9. توانایی اندازه­ گیری گرد و غبار در محیط­ های کاری
  10. توانایی شناسایی گازها و بخارات زیان آور در محیط ­های کاری
  11. توانایی انجام پروژه­ های شناسایی خطر و ارزیابی و مدیریت ریسک ­های ایمنی
  12. توانایی تهیه برنامه­ های مدیریت شرایط اضطراری (ERP)
  13. توانایی طراحی و اجرای مطالعات مربوط به ارگونومی